استارت آپ های اسکلت بیرونی در حال توسعه در اروپا

یک اسکلت بیرونی کمکی، برای افزایش توان حرکتی کاربر طراحی می‌شود و برخلاف تصویر ارائه شده در فیلم‌های علمی تخیلی، به بهبود توانایی خاصی در کاربر توجه دارد و یک دستگاه همه‌کاره نیست. حتی با این وجود ارزش صنایع اسکلت بیرونی بیش از ۱۲۵.۶ میلیون دلار است و تا سال ۲۰۲۵ به ۱.۸۹۶ میلیون دلار خواهد رسید. ارزش تولیدی سالانه این صنایع در حدود ۱۰۰ میلیون دلار است که خود گویای ارزش این صنعت رو به رشد است.

صنعت اسکلت بیرونی در اروپا شاهد رشد شرکت‌هایی مانند ReWalk بوده است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این صنعت در اروپا راه رفتن مردی سی ساله با دستگاه دانشمندان فرانسوی به کمک امواج مغزی بوده است. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به بررسی نظرات موسسین استارت‌‌آپ‌های اسکلت بیرونی در اروپا می‌پردازیم.

Wandercraft واقع در فرانسه، پاریس

Wandercraft پنج مشتری عمده برای اسکلت‌های بیرونی پزشکی دارد. این ادوات ویژه‌ی بیماران آسیب نخاعی ساخته شده‌اند. به گفته‌ی این شرکت یک اسکلت بیرونی ویژه‌ی توانبخشی تا آخر سال جاری برای عرضه و تجاری سازی آماده خواهد بود. بزرگترین چالش در این صنعت جلب اعتماد کاربران است. با داشتن یک سرمایه‌گذار توسعه‌ی کار راحت‌تر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود در طی ده سال آینده کاهش قیمت اسکلت‌های بیرونی در جلب خریداران موثر باشد. قیمت یک اسکلت بیرونی می‌تواند به اندازه‌ی یک ماشین کوچک کاهش یابد. همچنین افزایش کارایی، آن را به یک سامانه‌ی متداول برای راه رفتن در خیابان بدل خواهد ساخت.

اسکلت بیرونی پایین تنه‌ی Atalante نخستین اسکلت بیرونی بود که دستان کاربر را در حین گام برداشتن درگیر نمی‌کرد. الگوریتم‌های ویژه‌ی حفظ تعادل به حرکت کاربر و راست ایستادن Atalante کمک می‌کند.

اگزواسکلتون Wandercraft

Gogoa واقع در اسپانیا، Zumarraga

Carlos Isoirdدر سال ۲۰۱۵ این شرکت اسکلت بیرونی را تاسیس کرد. Hank یک اسکلت بیرونی است که در اتحادیه‌ی اروپا برای به کارگیری در کلینیک‌ها تائیدیه دریافت کرده است.

ویژگی منحصر به فرد: اسکلت بیرونی Hank با شش موتور در قسمت لگن، زانو و قوزک پا به کاربر اجازه می‌دهد با فرمی بسیار طبیعی قدم بردارد.
موقعیت جغرافیایی: باسک یک ناحیه‌ی صنعتی و پیشرفته است که محیط مناسب برای تحقیق و توسعه‌ی فناوری‌ها نوین را فراهم می‌نماید. Gogoa با بیمارستان ملی Toledo نیز ارتباطی تنگاتنگ دارد که به توسعه‌ی اسکلت بیرونی ویژه‌ی آسیب‌های نخاع کمک خواهد کرد.
بزرگ‌ترین چالش: اسپانیا در استفاده از فناوری‌های نوین پزشکی بسیار محافظه کار است. به همین دلیل یافتن مشتریانی در سایر مناطق اروپا آسان‌تر است. همچنین زمینه‌ی مناسب برای پشتیبانی مالی از بیماران متقاضی اسکلت بیرونی در این کشور وجود ندارد. این بیماران بیمه‌ای برای کمک به پرداخت مخارج اسکلت بیرونی دریافت نمی‌کنند. در این زمینه ژاپن بسیار موفق بوده است.
گام بعدی:با کاهش قیمت اسکلت‌های بیرونی و پیشرفت فناوری‌های کنترلی، هدایت کننده‌ی اصلی اسکلت بیرونی در آینده کاربر خواهد بود. همچنین تمرکز بر توسعه‌ی اسکلت‌های بیرونی صنعتی و پیشگیری از جراحت افزایش خواهد یافت. به این منظور شرکت جدیدی در اسپانیا به نام Cyber Human Systems تاسیس شده است.

Tendo واقع در سوئد، لاند

Tendo در سال ۲۰۱۶ توسط Sofie Woge تاسیس شد. این شرکت در حال توسعه‌ی یک اسکلت بیرونی بالاتنه به عنوان بخشی از طرح RobotUnion برای کمک به توسعه‌ی فناوری‌های رباتیک در اروپا است.

ویژگی منحصر به فرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد کارکرد مناسب دست برای بسیاری در صدر فهرست نیازهای روزمره است. اسکلت بیرونی نرم این شرکت در واقع یک دستکش است که برای برهم کنش با اشیا طراحی شده است.
موقعیت جغرافیایی: نزدیکی دفتر Tendo به دانشگاه لاند امکان استفاده از امکانات پژوهشی مناسب را فراهم می‌کند. نزدیکی به دانمارک نیز قطعا به عضویت در Odense Robotics کمک کرده است. در اسکاندیناوی امکانات بیمه نیز بسیار مناسب است و شرکت برای ورود به سیستم مشکلی ندارد.
بزرگ‌ترین چالش: پیشبرد کار در کنار برنامه‌ریزی مالی چالش بزرگی است. فرآیند کسب تائیدیه‌ی CE زمان‌بر است. سرمایه‌گذاران این فرآیند را بسیار طولانی، چندین سال، می‌دانند، که دیدگاه کاملا درستی نیست.
گام بعدی: در حال حاضر اسکلت‌های بیرونی دستگاه‌هایی بسیار حجیم ویژه‌ی سربازان هستند. اما یک اسکلت بیرونی می‌تواند ساختاری باریک‌تر و شکیل‌تر داشته باشد. پارچه‌های جدید در کنار الگوریتم‌های رایانه‌ای امکان ساخت این سامانه‌ها را فراهم می‌سازد.

اگزواسکلتون دست Tendo

Marsi Bionics واقع در اسپانیا، مادرید

Elena García در سال ۲۰۱۳ این شرکت را پایه گذاری نمود. اسکلت بیرونی ویژه‌ی پا، Atlas، محصول این شرکت است که تا اواخر سال ۲۰۱۹ برای عرضه آماده خواهد بود.

ویژگی منحصر به فرد: Atlas نخستین اسکلت بیرونی ویژه‌ی کودکان با بیماری‌های حرکتی است. سفتی مفاصل این پوشیدنی بسته به نوع حرکت کاربر تنظیم می‌شود. این ویژگی تطبیق Atlas با بدن بیمار و نیاز وی را سهولت می‌بخشد.
موقعیت جغرافیایی: در حقیقت تاسیس یک شرکت از این نوع در اسپانیا یک چالش است، چراکه سرمایه‌ی محدودی در اختیار شرکت خواهد بود. با این وجود اسپانیا یکی از بهترین پوشش‌های بیمه را در دنیا فراهم می‌کند و محیطی روبه رشد برای استارت‌آپ‌هاست.
بزرگ‌ترین چالش: در اسپانیا جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های دیجیتال ساده‌تر است. اسکلت‌های بیرونی هنوز فناوری‌های در حال رشد در این کشور هستند. بنابراین تمرکز به فعالیت در بخش صنعتی به رشد شرکت کمک بیشتری خواهد نمود.
گام بعدی: با توجه به نیاز موجود برای اسکلت‌های بیرونی تمرکز شرکت به یافتن راهی برای جای دادن این ادوات در سیستم پزشکی خواهد بود. جذب سرمایه و توسعه‌ی دستگاه‌های کمکی نیز بسیار مهم است.

SkelEx واقع در هلند، روتردام

این شرکت توسط Gaurav Genani در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد. از سال ۲۰۱۷ فروش اسکلت‌های بیرونی مناسب کارخانه‌ها افزایش یافت. آخرین محصول این شرکت SkelEx 360 Neck Support است که تا انتهای سال ۲۰۱۹ هنوز روانه‌ی بازار نشده است.

ویژگی منحصر به فرد: اسکلت‌های بیرونی SkelEx سامانه‌هایی سبک هستند که با وزنی در حدود ۲ کیلوگرم از کمر، پشت، و بازو در هنگام انجام کارهای سنگین حفاظت می‌نمایند.
موقعیت جغرافیایی: هم جواری با صنایع خودرو، کشتی‌سازی و صنایع هوایی امتیاز بزرگی است. در عین حال هلند بازار کوچکی است و یافتن بازار بین‌المللی بسیار مهم است.
بزرگ‌ترین چالش: برنامه ریزی برای عرضه‌ی یک محصول در خارج از کشور بسیار دشوار است. غلبه بر مشکلات فرهنگی و زبان و درک یک بازار بیگانه چالش بزرگی است. در ابتدا شرکت بر توسعه‌ی فناوری اسکلت بیرونی متمرکز بود. پس از توجه به نیاز کاربران و عرضه‌ی نخستین محصول، شرکت به آرامی رشد کرد.
گام بعدی: در پنج سال آینده اسکلت‌های بیرونی غیر فعال بسیار متداول خواهد شد. در ده سال آینده فناوری اسکلت‌های بیرونی فعال به کمال رسیده است و این ادوات بخشی از صنعت و زندگی خواهند بود. در بیست و پنج سال آینده کمال این فناوری و ترکیب آن با حسگر‌ها و فناوری‌های کنترلی ترکیب آن با بدن انسان را سهولت می‌بخشد.

SkelEX و اگزواسکلتون صنعتی

Laevo واقع در هلند، دلفت

پس از شش سال ۲۰۱۳ و تاسیس Laevo توسط Rogier Barents این شرکت با بیش از ۲۰ شرکت همکاری می‌کند، بیش از ۲۰۰ مشتری جذب نموده است و بیش از ۲۰۰۰ دستگاه اسکلت بیرونی فروخته است.

ویژگی منحصر به فرد: Laevo از نخستین شرکت‌های اسکلت بیرونی است که با تمرکز بر قسمت تحتانی کمر و پشت برای کارگرانی که برای برداشتن اشیای سنگین خم می‌شوند، دستگاهی کمکی به سبکی ۲.۸ کیلوگرم طراحی کرده است. این اسکلت بیرونی غیر فعال برای پیشگیری از آسیب تجاری سازی شده است.
ویژگی منحصر به فرد: YES!Delft به عنوان توسعه دهنده‌ی فناوری از Laevo پشتیبانی می‌کند. همکاری با دانشگاه صنعتی دلفت نیز یقیقا در جذب نیروی کار و توسعه‌ی فناوری بسیار موثر است.
بزرگ‌ترین چالش: کسب سرمایه‌ی لازم چالش بزرگی است. سرمایه‌گذاران زمان و انرژی لازم برای توسعه‌ی یک اسکلت بیرونی را دست کم می‌گیرند. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات شرکت چگونگی معرفی Laevo بود. شرکت زمان زیادی را صرف سرویس دهی به سرمایه‌گذاران نمود.
گام بعدی: تا ده سال آینده گونه‌ای از اسکلت‌های بیرونی در هر خانه حضور خواهد داشت. پارچه‌های جدید امکان ساخت دستگاه‌هایی را فراهم خواهد کرد که به سادگی روی بدن پوشیده می‌شود.

اگزواسکلتون Levo

Able Human Motion واقع در اسپانیا، بارسلونا

این شرکت در سال ۲۰۱۸ در نتیجه‌ی یک فعالیت دانشگاهی در Universitat Politécnica de Catalunya (UPC) پایه‌گذاری شد. اینک شرکت برای کسب تائیده‌ی CE آماده می‌شود.

ویژگی منحصر به فرد: این اسکلت بیرونی ویژه‌ی آسیب‌های خاصی در ناحیه‌ی لگن و برای بیماران با آسیب نخاعی طراحی شده است. سال‌های پژوهش دانشگاهی در UPC به ثبت رسمی این محصول انجامیده است. نسبت به اسکلت‌های بیرونی رقیب، محصول Able Human Motion تا ۵ برابر کوچک‌تر، تا ۳ برابر سبک‌تر، و تا ۸ برابر ارزان‌تر است.
موقعیت جغرافیایی: بارسلونا محیطی رو به رشد در فناوری‌های زیستی و سلامت دارد. با این وجود رقابت با شرکت‌های آمریکایی دشوار است. به همین دلیل سرمایه‌ی خارجی بیشتری نیاز است.
بزرگ‌ترین چالش: کسب سرمایه برای شرکت‌های اسکلت بیرونی دشوار است. در ابتدا تنوع سرمایه‌گذاران و حضور تعدادی خارج از حوزه‌ی سلامت مشکلاتی در مورد زمان تجاری سازی ایجاد کرد. به طوری که شرکت قرار داد خود با برخی سرمایه گذاران را لغو نمود.
گام بعدی: تا ده سال آینده اسکلت‌های بیرونی فناوری‌های خودکار و متداول گام برداشتن در خیابان خواهند بود. به طوریکه حضور آن برای بسیاری شهروندان محسوس نخواهد بود.

اگزواسکلتون Able Human Motion

بیشتر بخوانیم:
همکاری سربازان ارتش آمریکا با مهندسان Vanderbilt برای پر کردن شکاف میان پژوهش و تجربه
Ekso Bionics نخستین فروشگاه آنلاین اسکلت بیرونی را افتتاح میکند
اسکلت بیرونی Laevo برای جمعیت سالمند ژاپن


منبع: sifted
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *