توانبخشی رباتیک و فناوریهای کمکی برای تحول در فیزیوتراپی

در سال‌های اخیر، تقاضا برای خدمات فیزیوتراپی در سراسر جهان تا حدودی به دلیل افزایش جمعیت افزایش یافته است. نقش فناوری در مراقبت‌های بهداشتی با افزایش میزان بقا از نارسایی‌هایی همچون سکته مغزی مشهود است. توانبخشی رباتیک و فناوری‌های کمکی ضمانت می‌دهند تا ضمن بهبود کیفیت زندگی بیماران، فشار کارمندان فیزیوتراپی را کاهش دهند و هزینه‌ها را کنترل کنند. فناوری‌های نوظهور می‌توانند از طریق مداخلات رباتیک، تمرین‌های درمانی اضافی را ارائه دهند. پروتزهای هوشمند می‌توانند بیماران با شرایطی همچون نقص حرکتی را قادر سازند استقلال بیشتری کسب کنند. برای اطلاعات بیشتر با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

توانبخشی رباتیک و فناوریهای کمکی برای تحول در فیزیوتراپی

توانبخشی رباتیک

برنامه‌های توانبخشی رباتیک و فناوری‌های کمکی همچون بازار این سامانه‌ها به سرعت در حال رشد هستند. نمونه آن یک ربات است که در دانشگاه مک‌گیل ساخته شده است و به بیماران محدود به ویلچر کمک می‌کند تا بایستند و راه بروند. این ربات از آموزش راه رفتن و توانبخشی عصبی پشتیبانی می‌کند.

پژوهشگران و شرکت‌های دیگر در حال تولید محصولاتی با استفاده از رباتیک و چاپ سه بعدی برای کمک به بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی ناشی از اختلال در نخاع یا به دلیل سکته مغزی، بیماری پارکینسون، بیماری ام‌اس و … هستند. آنها همچنین می‌توانند به کاهش درد کمر کمک کنند.

جالب است بدانید بنابر پژوهش‌ها، ژاپن برجسته‌ترین بازار برای این فناوری‌ها است و احتمالاً تا چند سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. چهار حوزه اصلی در بازار توانبخشی رباتیک و فناوری‌های کمکی شناسایی شده است:

۱- سامانه‌های توانبخشی رباتیک

سکته مغزی یکی از بزرگترین دلایل ناتوانی در بزرگسالان در سراسر جهان است. سکته بر سلامتی، استقلال و تحرک یک بیمار تأثیر می‌گذارد. بهبودی عمدتاً به شدت و فراوانی مداخلات درمانی بستگی دارد.

با این حال، برخی از بیماران به دلیل کمبود منابع فیزیوتراپی قادر به انجام برنامه‌های ورزشی طبق برنامه پیشنهادی خود نیستند. این نه تنها مانع بهبود آنها می‌شود بلکه دوره کلی بهبود را نیز طولانی‌تر می‌کند. در چنین مواردی، سامانه‌های رباتیک به عنوان راهی برای دسترسی بیشتر به ورزش درمانی دیده می‌شود.

بیمارستان و درمانگاه‌ها می‌توانند فرآیندهایی را که از توانبخشی رباتیک و فناوری‌های کمکی استفاده می‌کنند، در بر بگیرند. کار بر روی ساختن سامانه‌هایی که به اندازه کافی برای استفاده دراز مدت مقرون به صرفه هستند، ادامه دارد.

ربات‌های توانبخشی باید به گونه‌ای طراحی شود که بیماران بتوانند کارهای تکراری و تمریناتی را برای بهبودی و زندگی روزمره انجام دهند. این سامانه‌ها همچنین می‌توانند داده‌های کمی درباره عملکرد بیمار جمع‌آوری کرده و پیشرفت یا وضعیت آنها را ردیابی کنند. سامانه‌های توانبخشی رباتیک همچنین می‌تواند به کودکان مبتلا به فلج مغزی و بزرگسالان مبتلا به اختلالات هماهنگی کمک کند.

۲- رباتیک کمکی

تعداد قابل توجهی از مردم در سراسر جهان از شرایط مزمن یا معلولیت رنج می‌برند که توانایی‌های جسمی آنها را محدود کرده است. سه گروه خاص از افراد وجود دارند که توانایی‌های بدنی محدودی دارند:

  • افرادی که از بدو تولد به نوعی از ناتوانی مادرزادی رنج می‌برند.
  • افرادی که توانایی جسمی آنها به دلیل تصادف یا بیماری محدود شده است.
  • افراد مسن که به دلیل پیری طبیعی به تدریج قدرت بدنی خود را از دست داده‌اند.

درمان‌هایی از جمله فناوری‌های کمکی مانند اسکلت‌های بیرونی و رباتیک نرم می‌تواند به این گروه‌ها کمک کند تا از سلامتی خود محافظت کنند و استقلال خود را تقویت و طولانی کنند. برای نمونه شرکت Kinova سامانه‌ای را برای تحرک بالا تنه فراهم کرده است.

۳- پروتزهای هوشمند

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دلیل مشکلات عروقی و گردش خون قطع عضو می‌شوند. همچنین عوارض ناشی از سرطان، دیابت یا تروما بیماران را مجبور به قطع عضو می‌کند. پروتزهای هوشمند را می‌توان یک راهکار مناسب برای چنین بیمارانی دانست. این پروتزها بسیار مستحکم و سازگار با شرایط متغیر هستند. نمونه‌ای از چنین پروتزهای هوشمند Smart BioLeg است که در دانشگاه لیدز در انگلستان تولید می‌شود.

توانبخشی رباتیک و فناوریهای کمکی برای تحول در فیزیوتراپی
دکتر عباس دهقانی، رهبر این پژوهش، در حال کار روی Smart BioLeg منبع: دانشگاه لیدز

این نسل جدید پروتزها قادر خواهند بود تا به طور خودکار خود را با پله‌ها، سطوح صاف یا شیب‌دار تنظیم کند تا عملکرد بهینه‌ای داشته باشد.

۴- ربات‌ها برای درمانگاه‌ها و مدارس

یکی از کاربردهای مهم بازار توانبخشی رباتیک و فناوری‌های کمکی شامل حمایت از کودکان معلول حرکتی است. کودکانی که مشکل در حرکت دارند اغلب سطح آمادگی بدنی کمتری دارند و منجر به کاهش مشارکت در ورزش و رویدادهای اجتماعی می‌شود.

مشکلات حرکتی همچنین می‌تواند به پیشرفت تحصیلی آنها آسیب برساند و آنها را مستعد ابتلا به چندین اختلال دیگر از جمله چاقی می‌کند. بازار توانبخشی رباتیک و فناوری‌های کمکی به توسعه دهندگان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی احتیاج دارد تا بتوانند سامانه‌هایی را برای کمک به این کودکان ایجاد کنند تا از لحاظ اجتماعی مستقل‌تر و فعال‌تر شوند. نمونه‌ای از این فناوری‌ها سامانه رباتیک Trexo Robotics برای کودکان فلج مغزی است.


بیشتر بخوانیم:

>> آموزش دوباره راه رفتن پس از سکته با پوشیدنی iStride

>> رونمایی از لباس توانبخشی EksoNR ساخت شرکت Ekso Bionics

>> تاثیر مثبت جسمی و اجتماعی توانبخشی کودکان فلج مغزی با واکر رباتیک SoloWalk


منبع: therobotreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *