آینده فرا رسیده است، این اسکلت های بیرونی شگفت انگیز را ببینید

از پوشیدنی‌های جنگی در Edge of Tomorrow تا زره مرد آهنی تونی استارک، داستان‌های علمی تخیلی پر است از لباس‌های رباتیک کمکی. زندگی واقعی نیز از دنیای علمی و تخیلی الهام گرفته است. زمانی مفاهیمی همچون ربات‌های تحویل بسته، خودروهای خودران، موشک‌هایی که به صورت عمودی فرود می‌آیند و هوش مصنوعی تخیلی بودند. تا اینکه در همه بخش‌های زندگی ما تا حدودی گسترش یافتند. چه مدت طول می‌کشد تا ربات‌های پوشیدنی نیز در زندگی روزمره ما گسترش یابد؟ طولی نخواهد کشید اگر هر یک از این پروژه‌های شگفت انگیز پوشیدنی حرفی برای گفتن داشته باشند. برای آشنایی با این پروژه‌ها با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی نرم دارپا

بسیاری از بهترین لباس‌های رباتیک در فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی با کاربرد نظامی طراحی شده‌اند. این ماجرا ادامه‌دار خواهد بود اگر ما پوشیدنی نرم دارپا (Soft Exosuit) را در نظر نگیریم. این اسکلت بیرونی توسط پژوهشگران مؤسسه ویس هاروارد توسعه یافته است. این نوآوری به حرکت پایین تنه از طریق کابل‌های کنترل شده کمک می‌کند.

این پروژه چندین سال است که در حال توسعه است. همچنین توسط سربازان در پیاده‌روی‌های طولانی آزمایش شده است. هدف این پروژه ایجاد ابزاری است که به سربازان کمک کند بتوانند مسافت‌های طولانی را بدون احساس خستگی طی کنند.

اسکلت بیرونی رباتیک CLOI ساخت شرکت ال‌جی

بسیاری از اگزواسکلتون‌های موجود در این فهرست در آزمایشگاه‌های پژوهشی تولید می‌شوند یا پشتوانه آنها تنها شرکت‌های کوچک هستند. اسکلت بیرونی Cloi SuitBot، توسط غول گوشی‌های هوشمند اندرویدی کره جنوبی (ال‌جی) و SG Robotics ساخته شده است.

این فناوری ابتدا در نمایشگاه IFA 2018 و سپس در CES 2019 به نمایش درآمد. این اسکلت بیرونی رباتیک پایین تنه به منظور تقویت حرکات ساق پا و کمک به فعالیت‌هایی همچون بلند کردن اجسام سنگین طراحی شده است. در این فناوری از هوش مصنوعی استفاده شده است. بنابراین این پوشیدنی رباتیک برای برطرف کردن نقاط ضعف فرد پوشنده است و تنها در صورت لزوم وارد عمل می‌شود. این موجب بهینه‌سازی مصرف برق و صرفه جویی در مصرف باتری می‌شود. هیچ اخباری در مورد زمان دقیق عرضه به بازار یا هزینه آن وجود ندارد. به نظر می‌رسد در حال حاضر تمرکز و تلاش توسعه‌دهندگان روی ساده‌سازی طراحی است.

GEMS توسعه یافته توسط سامسونگ

ال‌جی تنها شرکت بزرگی نیست که به اسکلت بیرونی علاقه‌مند است. شرکت سامسونگ نیز در حال تولید پوشیدنی‌های رباتیک خود است. سیستم انگیزشی بهبود گام برداشتن (GEMS) یکی دیگر از اسکلت‌های بیرونی کمکی پایین تنه است که به منظور کمک به زانوها، مچ پا و باسن طراحی شده است. چندین مدل مختلف از این فناوری وجود دارد که یکی از جالب‌ترین آنها GEMS-H است. گفته می‌شود این اسکلت بیرونی موجب افزایش ۲۰ درصدی سرعت پیاده‌روی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. همچنین می‌تواند وضعیت شما را اصلاح کند و حتی کمک لازم برای بالا و پایین رفتن از پله‌ها را فراهم کند. هیچ اطلاعاتی درباره عرضه آن وجود ندارد، اما سامسونگ از فناوری‌های پوشیدنی در نمایشگاه‌های مختلف بزرگ مانند CES 2019 استفاده کرده است.

یک اسکلت بیرونی برای کارگران کارخانه‌ها

یکی از نخستین شرکت‌های بزرگی که از اسکلت‌های بیرونی استفاده کرد شرکت Ford Motor بود. در کارخانه‌های مونتاژ وسایل نقلیه این شرکت، کارمندان از یک اسکلت بیرونی بالا تنه به نام EksoVest برای تقویت توانایی‌های خود استفاده می‌کنند. تا راحت‌تر قطعات اتومبیل را در بالای سر نگه دارند. EksoVest با همکاری Ekso Bionics توسعه داده شد و هدف آن کاهش خستگی کارگران است. این اسکلت بیرونی به شما توانایی‌های فوق‌العاده‌ای همچون سوپرمن برای بلند کردن یک اتومبیل نمی‌دهد اما می‌تواند به بلند کردن و پشتیبانی از ۱۵ پوند در هر بازو کمک کند.

فورد تنها شرکتی نیست که چنین ابزارهایی برای کارخانه‌های تولیدی توسعه داده است. Levitate Technologies یک اسکلت بیرونی رباتیک بالا تنه (مقاوم در برابر آتش) توسعه داده است. این فناوری می‌تواند برای افراد دارای کارهای جسمانی شامل حرکات تکراری بازو، سطح فشار را تا ۸۰٪ کاهش دهد. فناوری Airframe در حال حاضر توسط مشتریانی از جمله Toyota Motor Construction، شرکت تولیدی BMW استفاده می‌شود.

کمک پنهان

در فیلم‌ها بهترین اسکلت‌های بیرونی، حجیم هستند. پس فوراً قابل تشخیص هستند و شرکت‌های اسباب بازی می‌توانند از آن برای فروش چهره‌های اکشن استفاده کنند. در زندگی واقعی، اوضاع کمی متفاوت است. برای زندگی روزمره بسیاری از افراد اسکلت بیرونی رباتیکی را ترجیح می‌دهند که به سختی قابل مشاهده باشد. پوشیدنی‌هایی که کمک‌هایی همچون بلند کردن بارهای سنگین یا آسان‌تر راه رفتن را ارائه می‌دهند. چنین اسکلت‌های بیرونی را باید زیر لباس روزمره پوشید. بدون اینکه تأثیر منفی بر حرکت طبیعی فرد بگذارد.

در دانشگاه وندربیلت، مهندسان مکانیک مشغول کار روی یک اسکلت بیرونی نرم فنری هستند که به منظور کاهش بار در عضلات ساق پای شخص هنگام حرکت‌ طراحی شده است. این اسکلت بیرونی منفعل و کاملاً بی‌صداست و هیچ موتور یا باتری ندارد.

پروفسور Karl Zelik، که روی این پروژه کار می‌کند، گفت: «این دستگاه دارای فنرهایی است که در موازات عضلات ساق پا قرار می‌گیرند. هنگامی که شخص گام برمیدارد برخی از نیروهایی که به طور معمول از عضلاتش عبور می‌کند، با کمک فنر هدایت می‌شود. این موجب کاهش نیروی ماهیچه و تلاش لازم برای پیاده روی می‌شود». این فناوری هنوز برای خرید در دسترس نیست. اما پژوهشگران آن را با ذهنیت تولید انبوه طراحی کرده‌اند. نمونه اولیه فعلی می‌تواند با قیمتی معادل ۱۰۰ دلار تولید شود.

FLYJACKET

ما در مورد پوشیدنی‌هایی صحبت کردیم که می‌تواند به افراد قدرت بیشتر یا توانایی راه رفتن طولانی مدت بدون احساس خستگی دهد. اما اسکلت‌های بیرونی بسیاری وجود دارد که مهارت‌های دیگری را ارائه می‌دهند. FlyJacket یک اسکلت بیرونی آزمایشی نرم است که توسط پژوهشگران EPFL سوئیس ساخته شده است.

این اسکلت بیرونی به کاربران اجازه می‌دهد هواپیماهای بدون سرنشین را با حرکات خود کنترل کنند. به این شکل که فرد بازوهای خود را مانند بال‌ها کشیده و بالا تنه خود را حرکت داده و می‌چرخاند. یک هدست واقعیت مجازی به کاربر دیدی از پهپاد می‌دهد.

Carine Rognon، پژوهشگر این پروژه در آزمایشگاه سیستم‌های هوشمند EPFL، گفت: «از آنجایی که مردم تمایل دارند بطور مستقیم و با بازوی باز شده پرواز کنند، ما از یک محافظ غیرفعال برای جلوگیری از خستگی بازو استفاده کردیم». تصور کنید که چگونه بسیاری از بخش‌های دیگر فناوری نیز می‌تواند با روشی مشابه کنترل شود!

لباس مرد آهنی در دنیای واقعی

FlyJacket عالی به نظر می‌رسد. اما چه می‌شود اگر با اسکلت‌های بیرونی به قدرت واقعی پرواز دست پیدا کرد. این همان چیزی است که صنایع Gravity به آن دست پیدا کرده است. با داشتن پنج موتور جت، یک ساختار چاپ سه بعدی و یک نمایشگر برای نشان دادن میزان سوخت باقیمانده، این همان اسکلت بیرونی است که ما را به مرد آهنی تبدیل می‌کند.

ریچارد براونینگ مخترع این فناوری می‌گوید: «ما فردی را داشتیم که با ۵ دقیقه آموزش توانست پرواز کند. این توانایی به سطح آمادگی جسمانی و استعداد بستگی دارد. اما برای پرواز با آن لازم نیست یک ابرقهرمان یا ابر انسان باشید».


بیشتر بخوانیم:

>>Daedalus: لباسی که شما را به مرد آهنین پرنده تبدیل میکند

>>آشنایی با اسکلت بیرونی نرم توان افزای پشتیبان کمر

>>این اسکلت بیرونی میزان حمایت را حین حرکت به طور خودکار تنظیم میکند


منبع: digitaltrends

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *