مروری بر فناوری های جانبی خودروها در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۹

نمایشگاه بین‌المللی CES به مدت ۵۰ سال سکوی پرتابی برای نوآوری‌ها و فناوری‌های جدیدی بوده که جهان را دگرگون ساختند. این نمایشگاه هر ساله در لاس وگاس برگزار می‌شود و محل تجمع همه کسانی است که در زمینه کسب و کار فناوری فعالیت دارند. در حقیقت این نمایشگاه مکانی است که نوآوری‌های نسل آینده به بازار معرفی می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی وسایل الکترونیکی مصرفی (CES)، بیش از ۳۸۰۰ شرکت از جمله تولید کنندگان، توسعه دهندگان و تأمین کنندگان سخت افزاری فناوری، محتوا، سامانه‌های تحویل فناوری و غیره را در معرض نمایش قرار می‌دهد. همچنین این نمایشگاه شامل یک برنامه کنفرانس با بیش از ۳۰۰ جلسه کنفرانس و شامل ۱۶۵هزار شرکت کننده از ۱۵۰ کشور جهان است.

در این مقاله از مجله‌ی فناوری های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور فناوری‌های جانبی حمل و نقل در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۹ می‌پردازیم.

کمپ متحرکی از جنس پارچه‌ی متخلخل

یدک کش مسافرتی Futurelight

ماشین‌های یدک ‌کش همواره در اخبار ظاهر می‌شوند. یدک‌کشها اما در زمره‌ی فناوری‌های معمول نمایشگاه CES قرار نمی‌گیرد. امسال شرکت BMW Designworks با همکاری The North Face یک محفظه‌ی حمل و نقل تاشو از پارچه‌ی متخلخل با نام Futurelight معرفی کرده است. اسکلت بیرونی بدنه‌ی ماشین پارچه را در حالت کشیده و به اندازه‌ی کافی کشیده نگاه می‌دارد. این وسیله احتمالا به شکل یک یدک‌کش مسافرتی و برای فصل تابستان عرضه می‌شود.

ماشین Hyundai Elevate برای رد شدن از مکان های صعب العبور

Hyundai ElevateHyundai Elevate طرحی برای ساخت ماشینی با پاهای متحرک رباتیک است. این ماشین باید بتواند از مکان‌های سنگلاخ عبور کند، از موانع عمودی بگذرد، از روی شکاف‌های عمیق رد شود و در گرمای صحرا بدون مشکل حرکت کند. این طرح دو سال است که در حال بررسی است. هدف از طراحی این ماشین آماده ساختن ابزاری برای شرایط سخت مانند زلزله یا سونامی است. در این شرایط ماشین‌های معمولی نمی توانند برای امداد و نجات کارآمد باشند.

Hyundai Elevate
برای فراهم ساختن آزادی حرکت تا این حد می‌بایست پنج درجه‌ی آزادی برای هر پای دستگاه فراهم شود. هر پا می‌بایست در محل اتصال به بدنه برای حرکت‌های افقی و عمودی مفصلی داشته باشد. یک مفصل زانو و مفصلی چرخشی که تایر کف پا را به اندازه‌ی ۳۶۰ درجه بچرخاند نیز لازم است. در حالت عادی پاها داخل ماشین جمع می‌شوند و Hyundai Elevate مانند یک ماشین معمولی در جاده حرکت می‌کند. در مسیرهای سخت پاها می‌توانند برای عبور از موانعی با ارتفاع ۱.۵ متر و عبور از شکاف‌های با پهنای ۱.۵ به کار گرفته شوند.

تقویت یا خنثی سازی صدای تایر ماشین با بلندگو

شرکت Bose روی خنثی کردن صدای موتور با استفاده از بلند‌گوهای خودرو تمرکز دارد. در نمایشگاه امسال شرکت از طرح جدید خود برای خنثی سازی صدای حرکت تایر روی جاده خبر داد. این طرح می‌تواند.

تازیخچه‌ی خنثی سازی صداها به کمک امواج صوتی به دهه‌ی ۱۸۰۰ باز می‌گردد. در آن زمان یک دانشمند بریتانیایی دریافت که می‌توان یا ساخت یک موج کاملا معکوس خنثی سازی کرد. تا دهه‌ی ۱۹۵۰ پژوهشگران روی این ایده کار می‌کرند اما تجهیزات آزمایشگاهی به اندازه‌ی کافی برای ساخت خودکار یک موج صوتی پیشرفت نکرده بود. در آن زمان تنظیم فرکانس موج به شکل دستی انجام می‌شد.

تماس تایرها با جاده در حین حرکت صدایی اضافی تولید می‌کند

دکتر Amar Bose در شرکت خود هدفون‌های خنثی کننده‌ی صوتی را ساخت. گفته می‌شود این ایده پس از تجربه ی یک پرواز پر سر و صدا انگیزه‌ی کار وی بوده است. پیاده‌سازی این ایده برای گوش آسان است چراکه شرایط گوش و میکروفون نسبت به یکدیگر ثابت است.

در مورد خنثی سازی صدای ماشین مساله به مراتب پیچیده‌تر می‌شود. در ماشین مکان بلندگوها ثابت است اما شنوندگان صدا می‌توانند پنج نفر باشند. مکان افراد نسبت به بلندگوها نیز دائما تغییر می‌کند. مهندسان Bose باید به دقت موج پخش شده از تک تک بلندگوها را برای خنثی سازی صدای ماشین انتخاب کنند. این انتخاب صرفنظر از مکان نشستن کاربر باید موجی در فاز مخالف باشد. درصورتیکه انتخاب به درستی صورت نگیرد نتبجه افزایش سر و صدایی است که کاربران می‌شوند.

جالب است بدانید که شرکت با این فناوری می‌تواند صدای موتور را برای افزایش ارتباط کاربر با موتور تقویت نیز بنماید. شرکت قصد دارد طرح خنثی سازی صدای تایرها را تا سال ۲۰۲۱ تجاری سازی نماید. این سامانه نیاز به نصب تجهیزات خنثی سازی صدا در ماشین را از بین می‌برد و این طریق در کاهش وزن ماشین موثر است.

آب آشامیدنی سالم داخل ماشین

watergen

تصور کنید که در صورت تشنگی امکان نوشیدن آبی را داشته باشید که حاصل فرآیندهای شیمیایی در ماشین شماست. سامانه‌ی Watergen Automotive AWG با مکش هوای بیرون به داخل خودرو، تصفیه سازی آن و هدایت آن به داخل یک ژنراتور آب این کار را انجام می‌دهد. درژنراتور با عبور از محفظه‌های سرد و گرم رطوبت هوا به صورت مایع در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. ای شرکت در حال حاضر با شرکت Ford برای به کارگیری این سامانه در ماشین‌ها همکاری می‌کند.

ماشین ماژولار پاناسونیک

طراحی سامانه‌های تمام خودکار رانندگی بسیار هیجان‌انگیز است. در این سامانه‌ها می‌توان طرح‌هایی کاملا متفاوت از سامانه‌های معمول داشت. به عنوان نمونه می‌توان کابین راننده را به شکل کامل از قسمت مسافران جدا کرد و یا ماشینی ماژولار مانند SPACe_C را طراحی نمود. طرح SPACe_C متعلق به شرکت پاناسونیک است.

پاناسونیک

در این طرح قسمت راننده و مسافران روی یکدیگر قرار دارند و به عنوان دو بخش کاملا مجزا عمل می‌نمایند. شرکت پاناسونیک مدتی است که روی این فناوری تمرکز دارد. امسال قسمت پایین‌، e-Torta، یا قسمت راننده برای قرار گرفتم باتری‌ها، مبدل انرژی و موتور بهنیه شده است و به شکل یک واحد کاملا مستقل درآمده است. این ماشین مساحتی برابر با ۱.۶۸ در ۳.۸۵ متر را اشغال می‌کند و بلندی آن ۱.۹۵ متر است.

شرکت سازنده این طرح را برای کاربردهای خاصی مناسب می‌داند. به عنوان نمونه می‌توان به یک کامیون فروش غذا، مکانی کوچک برای گردهم‌آیی‌های کاری در حین حرکت، ماشین حمل بارو یا یک ماشین متحرک هنگام معرفی مکانی خاص اشاره کرد.


در همین زمینه در مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی:

با فناوری‌ های پوشیدنی نمایشگاه CES 2019 آشنا شوید

چشمگیرترین فناوری های نمایشگاه CES در سال ۲۰۱۹


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *