این دستکش رباتیک میتواند عملکرد دست بیماران آسیب نخاعی را بازگرداند

بیشتر افرادی که تمام یا بخشی از توانایی حرکت دست خود را از دست دادند، کاهش شدید کیفیت زندگی را به دلیل ناتوانی در انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره گزارش می‌کنند. با کاهش قدرت و یا کنترل ضعیف حرکت دست انجام کارهایی از قبیل پوشیدن لباس، استفاده از تلفن، غذا خوردن و یا در دست گرفتن ظروف برای پخت و پز تقریباً غیرممکن می‌شود. پژوهشگران دانشگاه هاروارد نوعی پوشیدنی توسعه دادند که می‌تواند توانایی حرکت و کنترل دست را به بیماران آسیب نخاعی بازگرداند. برای آشنایی با این دستکش رباتیک با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

یک گروه پژوهشی از دانشگاه هاروارد و مؤسسه Wyss، با همکاری پروفسور کانر والش و به رهبری دکتر لئوناردو کاپلو (Leonardo Cappello)، به تازگی یک سامانه رباتیک پوشیدنی با هدف کمک به بیماران آسیب نخاعی ایجاد کرده‌اند. مهمترین ویژگی این دستکش این است که کاملاً شبیه یک دستکش معمولی است. این پوشیدنی از پارچه ساخته شده است. دستکش به لطف هوای فشرده درون حفره‌های بسیار کوچک و پنهان در لایه‌های پارچه‌ای، هوشمندانه تغییر شکل می‌دهد. نتیجه یک دستگاه هوشمند است که کمک قابل توجهی به بیماران آسیب نخاعی و یا افراد دچار بیماری‌های عصبی می‌کند. بویژه برای در دست گرفتن اشیا.

نتایج این پژوهش در نشریه علمی Soft Robotics و مجله NeuroEngineering و Rehabilitation منتشر شده است که چگونه این دستکش رباتیک از اجزای کم هزینه ساخته شده است و چگونه در بازگرداندن توانایی در دست گرفتن اشیای زندگی روزمره مؤثر است. در آینده، این دستکش می تواند برای بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلالات حرکتی بکار گرفته شود.

ممکن است شما پیش از این نیز در مورد این دستکش نرم رباتیک شنیده باشید اما در آن زمان تنها یک نمونه اولیه بود. پژوهشی در مورد اثرات استفاده از آن در ژوئن ۲۰۱۸ منتشر شد. این مطالعه بهبود قابل توجه در فعالیت‌های زندگی روزمره (ADL) برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی C4-C7 را نشان داد.


بیشتر بخوانیم:

>>دستکش‌های اسکلت بیرونی رباتیک منعطف و بادشونده

>>نمونۀ اولیۀ دستکش رباتیک Roboglove به دستان ناتوان در گرفتن اجسام کمک می‌کند

>>دستکش رباتیک منعطف Exo-Glove Poly برای معلولان


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *