ممکن است به نظر برسد که صنعت خودروهای خودران در انحصار استارتاپها و دره سیلیکون است اما گزارشی از مرکز پژوهش Navigant نشان میدهد که شرکت خودروسازی فورد (Ford) در صدر فهرست سازندگان خودروهای خودران قرار دارد. با مجله فناوریهای توانافزا و پوشیدنی همراه باشید.
در این پژوهش سالانه، دو پارامتر اصلی استراتژی (Strategy) و پیادهسازی (Execution) در هیجده شرکت مختلف مورد بررسی قرار گرفت. ده معیار که برای سنجش شرکتها در نظر گرفته شد شامل استراتژی، توسعه فناوری، ظرفیت تولید، فروش و بازاریابی و توزیع، کیفیت محصول و در قدرت ماندن هستند. نتایج نشان داد شرکت خودروسازی فورد که بیش از صد سال در صنعت خودروسازی فعالیت دارد در صدر فهرست قرار گرفت.
فهرست Navigant، شرکت جنرال موتورز (GM) را نیز در رده دوم و در میان معتبرترین سازندگان خودروهای خودران اعلام کرد. این شرکت با معرفی خودروی Cruise Automation نشان داد در این زمینه پیشرو است. با توجه به گزارش، فورد در معیار استراتژی در رتبه نخست قرار گرفته است و جنرال موتورز در معیار پیادهسازی و اجرا در رده اول است.
از شرکتهایی که در طبقهبندی مدعیان (Contenders) صنعت خودورهای خودران حضور داشتند میتوان شرکت رنو-نیسان و دایملر (Daimler) و خودروی بدون راننده گوگل (Waymo) و تسلا و دلفی (Delphi) را نام برد. در ردههای پایینتر نیز شرکتهای رقیب (Challengers) دستهبندی شدهاند از جمله اوبر (Uber) و Baidu و nuTonomy و هوندا.
راج نایر (Raj Nair) مدیر ارشد فناوری شرکت فورد نیز برای رتبه شرکت فورد در این گزارش اظهار خرسندی کرد و رویکرد Navigant در این پژوهش را ارزشمند دانست. او بیان کرد این گزارش به معیارهایی فراتر از توسعه سامانههای نرمافزاری و سختافزاری برای رتبهدهی توجه کرده است. راج نایر همچنین درباره توانایی فورد در ساخت و تولید انبوه خودرو صحبت کرد و این پارامتر را یک برتری دانست. راج رویکرد خدمات حملونقل شرکت و شرکتهای تابعه را توضیح داد و بیان کرد که نخستین خودروهای خودران را در ناوگان حمل و نقل خواهیم دید.
استراتژی سرمایهگذاری و مزیت رقابتی ادغام و تملک (M&A) شرکت فورد که از استراتژیهای موفق کسب و کار به شمار میآید دیگر دلیل موفقیت این شرکت عنوان شد. در طول سال گذشته، فورد در پروژههای شرکتها و استارتاپهای Civil Maps و Velodyne و Argo AI و SAIPS و Chariot سرمایهگذاری کرده است. این ویژگی در کنار تخصص شرکت در بازاریابی، آن را از دیگر رقبا متمایز میکند.
در همین زمینه بخوانیم:
>>خودرو خودران جدید شرکت فورد، گامی رو به جلو در رانندگی خودکار
>>با وجود خودروهای خودران آیا ما باید رانندگی را رها کنیم؟
>>سخنرانیTED: فناوری حمل و نقل فردا چگونه خواهد بود؟
منبع: Techcrunch
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توانافزا و پوشیدنی) مجاز است»