به کمک کنترلر QuadStick افراد معلول و کوادری پلژی نیز میتوانند بازیهای ویدئویی را انجام دهند. QuadStick یک کنترلر، ماوس و صفحه کلید است که با دهان و صوت کار میکند. این کنترلر میتواند به یک بازیکن معلول در انجام بازیها بر روی PS3، رایانه شخصی و یا اندروید کمک کند.
QuadStick یک جوی استیک، چهار حسگر مکش و دمیدن هوا، یک حسگر موقعیت لب و یک کلید فشاری دارد که به یک پردازنده ۳۲ بیتی ARM متصل هستند. این پردازنده ورودی حسگرها را به سیگنالهای USB و بلوتوث برای دستگاههای میزبان تبدیل میکند.
به نظر میرسد QuadStick برای PS3 یا رایانه شخصی میزبان به عنوان یک دسته بازی، ماوس و یا صفحه کلید است. QuadStick را میتوان به کمک یک تطبیق دهنده (آداپتور) مناسب با Xbox360 و Xbox One نیز استفاده کرد. اتصالات بین حسگرهای مکش و دمیدن هوا و سیگنالهای فرستاده شده به دستگاه میزبان توسط کاربر قابل تنظیم است و میتواند بین مشخصات (پروفایلهای) از پیش تعیین شده حین انجام بازی و برای مطابقت با شرایط مختلف تغییر کند. روش کار در ویدئو زیر نشان داده شده است:
تنظیمات سفارشی:
تنظیمات و پیکربندی QuadStick در یک حافظه داخلی ذخیره میشود. پوشههای تنظیمات از فرمت صفحات گسترده گوگل درایو مشتق شده است و تنظیمات جدید برای بازیهای مختلف را میتوان هنگامی که QuadStick به PS3 و یا رایانه متصل است، بارگذاری کرد.
پوشه تنظیمات پیش فرض برای بسیاری از بازیها مناسب است اما انجام تنظیمات تخصصی میتواند کمک بزرگی برای بازیهای ویژه و یا برای مطابقت بهتر با ترجیحات، تواناییهای فیزیکی یا دامنه حرکت یک بازیکن باشد.
صفحات گسترده تنظیمات را میتوان به راحتی به صورت آنلاین بین کاربران و یا مراقبان به اشتراک گذاشت. کاربران میتوانند به سرعت یک پیکربندی جدید تولید شده توسط خود یا شخص دیگری را با استفاده از مرورگر وب PS3 بارگذاری کنند و یا براحتی صفحات گسترده تنظیمات را با یکدیگر داد و ستد کنند. پوشههای متعدد تنظیمات را میتوان در حافظه داخلی ذخیره و سپس در طول بازی آنها را انتخاب کرد.
فرمانهای صوتی:
با استفاده از Dragon Naturally Speaking (DNS) و یا فناوریهای تشخیص گفتار و مجموعهای از بستههای رایگان نرم افزاری میتوان فرمانهای صوتی را به گزینههای خود برای کنترل بازی افزود.
فرمان صوتی اجازه میدهد تا کاربر نام یک کنترل مانند دایره و یا مثلث را بگوید و یا به صورت اختیاری برای فشردن یک دکمه برای یک مدت زمان و یا قدرت خاص فرمانی را مشخص کند. همچنین با استفاده از فرمان صوتی میتوان دستورات پی در پی با زمان بندی از پیش تعیین شده را تنها با یک کلمه یا عبارت کوتاه فعال کرد. اساسا هر یک از سیگنالهای خروجی که با حسگرهای ورودی QuadStick فعال شود، میتوان با یک فرمان صوتی نیز فعال کرد.
کلمات جایگزین برای دستوراتی همچون پر کردن اسلحه، پرش، آتش، هدف گیری و خم شدن میتواند یک متن مشترک برای همه بازیهای متفاوت باشد. برای نمونه در بازی Call of Duty، پرش X است اما در Bio Shock، پرش مثلث است. واژگان مشترک در بین همه بازیها اجازه میدهد تا بازیکن بر روی عمل تمرکز کند نه دکمه کنترلی خاص. برای نمونه در بازی MLB13 پرتاب تک تک با فشار طولانی دکمه L2 و سپس دو کلیک سریع بر روی دایره، مثلث یا مربع انجام میشود. این دستورات میتواند توسط کاربر تغییر داده شود.
میتوان از دستورات صوتی برای کمک به مدیریت عملیات خود QuadStick نیز استفاده کرد، مثلا برای بارگذاری پوشههای تنظیمات جدید و یا برای تغییر حالت فعال. این را نیز در نظر داشته باشید که برای موفقیت استفاده از QuadStick لازم نیست دستورات صوتی انجام اقداماتی که ممکن است نیاز به تنظیمات خاصی داشته باشد را آسانتر و سادهتر کند. کتابچه کامل راهنمای کاربر در تارنمای QuadStick در دسترس است.
ایده QuadStick چگونه بوجود آمد:
اولین برخورد من (Fred Davison) با فناوریهای کمکی زمانی بود که مادرم به ALS مبتلا شد. هنگامی که این بیماری قدرت تکلم وی را تحت تأثیر قرار داد ما برای او سامانه گفتار کامپیوتری تهیه کردیم و زمانی که حرکت کردن برای وی دشوار شد، او از دستگاههای برای کمک به راه رفتن و حرکت استفاده میکرد. از آن زمان من یک طراح سامانههای کنترلی دیجیتال شدم. من در جست و جوی یک ایده بودم که بتواند مشکلات افرادی مثل مادر من را کاهش دهد، روشی که بازار به قدر کافی به آن نپرداخته است.
زمانی که من در روزنامه در مورد Ken Yankelevitz و جوی استیک چهار کنترله او خواندم فهمیدم ایدهای که در جست و جویش بودم را پیدا کردهام. امروزه بازیهای ویدئویی به همان اندازه که یک سرگرمی و پازل فکری هستند به همان اندازه نیز جنبههای اجتماعی دارند. توسعه ابزاری که به بازیکن از کار افتاده و معلول اجازه میدهد این بازیها را در سطح بالا انجام دهد در واقع کمک میکند تا آنها به طور کامل در جهان مشارکت داشته باشند. راهکارهای مختلفی وجود دارد که اجازه استفاده از یک رایانه را به افراد کوادریپلژی (فلج چهار اندام) میدهد اما به نظر میرسد برای انجام بازیهای مدرن که در آن سرعت و زمان دو معیار مهم است، محصولات کمی واقعا این مشکل را حل کنند، به ویژه برای کاربران با تحرک بسیار محدود. Ken از دهه ۱۹۸۰ جوی استیکهایی برای افراد کوادریپلژی ساخته است اما به دلیل بیماری و کهولت سن کار بر روی جوی استیکهای جدید را متوقف کرده است.
من با Ken ملاقات و تماس تلفنی داشتم و با مشخص شدن الزامات کلی، طراحی QuadStick را آغاز کردم. برای نخستین بار از ماژولهای پردازنده آردوینو استفاده کردم، اما همیشه چیزی با الزامات برنامه تطابق نداشت، بنابراین یک پردازنده ARM را انتخاب کردم. نمونه اولیه حدود دو برابر اندازه طراحی فعلی بود و شامل چیزهایی مانند صفحه نمایش و ورودیها و خروجیهای بیشتری بود و با دو برابر هزینهی نمونه فعلی تولید میشد.
مت ویکتور، یکی از مشتریان قدیمی Ken و یک کوادریپلژی C1، که هیچ حرکت و یا احساسی از گردن به پایین ندارد با من تماس گرفت و داوطلب شد تا برای آزمایش QuadStick کمک کند. او بیش از شش ماه روزانه از QuadStick استفاده کرد. پس از کار با QuadStick تنها با دستورات صوتی و دهان، او انتقادات و پیشنهاداتی داشت که منجر به تغییرات زیادی در طراحی و بهره برداری از QuadStick شد و ما احساس میکنیم در نهایت این کنترلر آماده ارائه به دیگران است.
شکل دهانه و طراحی مناسب آن بزرگترین چالشی بود که با آن مواجه بودیم. ما بسیاری از مواد و اشکال مختلف را آزمایش کردیم تا هم دقیق باشد و هم برای استفاده طولانی مدت کاربر راحت باشد.
ما طرحهای متعددی برای دهانه را آزمایش کردیم با ویژگیهایی همچون حسگر فشار گاز گرفتن که ثابت شد برای افراد کوادریپلژی C1 که نمیتوانند حرکت رو به جلو برای استفاده از آن داشته باشند، غیر عملی است و در نهایت لولههای دهانی دارای سه سوراخ با یک حسگر آنالوگ موقعیت لب که بسیار خوب عمل کرد را انتخاب کردیم. ما همچنین مواد، قالبها و روشهای تولید بسیاری را پیش از آخرین نسخه چاپ سه بعدی امتحان کردیم.
جزئیات سخت افزار: جوی استیک و دهانه
سه لوله برای دمیدن و مکش هوا
حسگر موقعیت لب
تعیین موقعیت X-Y
کلید فشاری
لوله اضافی در سمت راست جوی استیک برای دمیدن و مکش هوا
پنج LED آبی و قرمز برای نشان دادن: فعال بودن حسگرها، تنظیمات فعال، فرآیند راهاندازی، آزمودن خود و وضعیت اتصال USB.
چهار LED سبز: دو تای بالا وضعیت خروجیهای را نشان میدهد و دو تای پایین وضعیت ورودیها.
برای آگاهی از جزئیات بیشتر به تارنمای kickstarter و QuadStick مراجعه کنید.
درباره فناوریهای ماوس معلولان بیشتر بخوانید:
>> فناوری ماوس معلولان و امکان انجام بازیهای ویدیویی با دهان
>>فناوری کمکی LipSync ویژه معلولان و امکان استفاده از گوشیهای لمسی با دهان
منبع: kickstarter