کمک پوشیدنی‌ها برای افزایش فعالیت بدنی بعد از جراحی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دستگاه‌های پوشیدنی می‌توانند به افزایش فعالیت بدنی بیماران پس از جراحی سرطان ریه کمک کرده و بهبودی و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشند.

بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله JAMA Network Open، مداخله‌ای که با استفاده از ابزارهای پوشیدنی صورت گرفت. فعالیت بدنی را در میان بیماران مبتلا به سرطان ریه شش ماه پس از جراحی افزایش داد. این تحقیق نشان می‌دهد پوشیدنی‌ها می‌توانند در برنامه‌های توانبخشی نقش داشته باشند.

استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی در مراقبت‌های بهداشت و درمان در سال‌های اخیر به طور تصاعدی رشد کرده است. یک نظرسنجی در سال 2023 نشان داد که 35 درصد از بزرگسالان ایالات متحده از دستگاه‌های پوشیدنی استفاده می‌کنند که جهشی 8 درصدی نسبت به سال 2018 نشان می‌دهد. یک سوم از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی (31 درصد) گفتند که دلیل اصلی داشتن و استفاده از یک دستگاه پوشیدنی دستیابی به اهداف تناسب اندامشان بوده است.

روند تحقیق

محققانی از ایالات متحده و کره جنوبی ارزیابی کردند که آیا این دستگاه‌ها می‌توانند بر فعالیت بدنی پس از جراحی سرطان ریه تأثیر بگذارند یا خیر. آنها همچنین اثرات استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی را بر عملکرد قلبی ریوی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، مورد بررسی قرار دادند.

آنها یک کلینیکال ترایال غیرتصادفی را بین در طی 7 ماه از 2018 تا 2019 انجام دادند. آنها داده‌های بیمارانی که سلول سرطانی نسبتا بزرگی در ریه خود داشتند یا مشکوک بودند و در نوبت جراحی قرار داشتند را تحت مداخله مبتنی بر دستگاه پوشیدنی قرار دادند. داده‌های این گروه را با داده‌هایی که در سوابق موجود بود، به عنوان گروه کنترل که مراقبت‌های استاندارد را دریافت کرده‌اند، مقایسه کردند. داده‌های مورد دوم در طی یکسال 2017-2018 جمع آوری شده بود.

گروه مداخله یک برنامه‌ی ورزشی شخصی را دریافت کردند که از آنها خواسته شد تا پنج روز در هفته آن را در خانه انجام دهند. همچنین یک کتاب راهنما در مورد نحوه انجام تمرینات قدرتی به آنها ارائه شد. طول دوره مداخله شامل مراحل قبل از عمل، بلافاصله بعد از عمل و دو تا شش ماه بعد از عمل بود. به بیماران یک دستگاه پوشیدنی داده شد که تعداد قدم‌ها، شدت فعالیت، زمان فعالیت، فرکانس و ضربان قلب آنها را در حین ورزش برای بازخورد بلادرنگ ضبط می‌کرد.

علاوه بر این، یک فیزیولوژیست ورزشی از داده‌های دستگاه پوشیدنی استفاده کرد. تا به بیمار از طریق تماس‌های تلفنی هفتگی مشاوره دهد. او اهدافی را برای افزایش تدریجی تعداد گام‌های روزانه و زمان صرف شده برای فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید تعیین کرد.

این مطالعه شامل 74 بیمار در گروه مداخله و 120 بیمار در گروه کنترل بود. به طور کلی، تعداد گام‌های روزانه و فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید دو هفته پس از جراحی کاهش یافت اما پس از آن افزایش یافت.

با این حال، شش ماه پس از جراحی، گروه مداخله گام‌های روزانه خود را افزایش داده بود، در حالی که گروه کنترل به تعداد اولیه گام‌های روزانه خود برنگشته بود. گروه مداخله تعداد گام‌های روزانه 12321 در مقابل 10118 در گروه کنترل داشتند. گروه مداخله نیز شش ماه پس از جراحی زمان بیشتری را برای فعالیت بدنی شدید (6/33 دقیقه) در مقایسه با گروه کنترل (5/18 دقیقه) داشتند.

علاوه بر این، گروه مداخله عملکرد فیزیکی بهتر گزارش شده توسط بیمار، دیسپنی یا احساس تنگی نفس کمتر و درد کمتری در دو هفته پس از جراحی در مقایسه با گروه کنترل داشت. محققان نتیجه گرفتند: «این یافته‌های به دست آمده از گنجاندن این برنامه‌های ورزشی شخصی‌سازی شده در برنامه‌های جامع توانبخشی بیماران بعد از عمل حمایت می‌کند». شواهدی که نشان می‌دهد ابزارهای پوشیدنی می‌توانند ریکاوری پس از عمل را بهبود بخشند رو به رشد است و این تحقیق هم شاهدی بر این مدعاست.

یک تحقیق دیگر

مطالعه دیگری که در سال 2023 منتشر شد نشان داد که بیماران بستری در بیمارستان که از ابزارهای پوشیدنی استفاده می‌کردند، در مقایسه با بیمارانی که از دستگاه‌های پوشیدنی استفاده نمی‌کردند، سطح فعالیت بدنی و عملکرد فیزیکی بهتری داشتند. محققان 15 مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند که شامل 1911 شرکت کننده بود. این مطالعات استفاده از ابزارهای پوشیدنی را در بین بیماران بستری در بیمارستان ارزیابی کردند.

محققان یک همبستگی قوی بین درمان مبتنی بر دستگاه‌های پوشیدنی با فعالیت بدنی بالاتر پیدا کردند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که بهبود عملکرد فیزیکی در گروهی که از پوشیدنی‌ها استفاده می‌کردند در مقایسه با افرادی که مراقبت‌های استاندارد دریافت می‌کردند، قابل‌توجه‌تر بود.


۱۳ نمونه فناوری‌ پوشیدنی در مراقبت‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی پوشیدنی(بخش اول)

۱۳ نمونه فناوری‌ پوشیدنی در مراقبت‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی پوشیدنی(بخش دوم)


منبع: techtarget.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *