شاید با آغاز سال نو میلادی بسیاری از هدیههای کریسمس هدستهای واقعیت مجازی باشد. هماکنون که ۵ هدست واقعیت مجازی موجود در بازار شناخته شده است قصد داریم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم تا برای انتخاب آنها راحتتر تصمیم بگیریم.
جنس بدنه
پلاستیک معمولترین جنس بهکار رفته در هدستهای VR است اما مدل Oculus Rift با ترکیبی از پلاستیک و پارچه طراحی شده و شرکت گوگل نیز هدست Daydream View را تنها از پارچه ساخته است.
ایستگاه پایه
یک هدست واقعیت مجازی اجزایی بیشتر از یک جفت لنز محدب به همراه یک یا دو نمایشگر پنهان در پشت آن دارد. دستگاه پایهای که از این هدست پشتیبانی و قدرت آن را فراهم میکند، یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر کیفیت کلی هدست است.
دو هدست مبتنی بر رایانه، Oculus Rift و HTC Vive، از قدرتمندترین هدستهای VR به شمار میروند. در واقع این دو هدست تنها سامانههای هدست VR هستند که میتوانیم آنها را پیشرفته، توصیف کنیم. همچنین به این معناست که قیمت بسیار زیادی دارند. رایانههایی که دستگاههای پایه این هدستها هستند، سامانههای معمولی نیستند بلکه رایانههای ویژه بازی هستند که برای هدستهای VR مناسبند.
هدست شرکت سونی هدستی متوسط برای کاربران بهشمار میآید زیرا با دستگاه پایه قدرتمند اما نه چندان گران PS4 ارائه شده است و تاکنون حدود ۴۰ میلیون عدد فروخته شده است.
Gear VR با شش گوشی گلکسی سامسونگ سازگار است و از طرف دیگر Daydream View تنها با دو گوشی جدید گوگل، Pixel و Pixel XL، کار میکند.
قیمت ایستگاه پایه
PS4 نسبتا ارزان به شمار میرود در حالیکه رایانههای ویژه بازی مورد نیاز Rift و Vive نیاز به هزینه زیادی دارند. Oculus اخیرا اعلام کرد یک دستگاه پایه برای هدست خود فراهم کرده که با کمک آن Rift میتواند با یک دستگاه بازی ارزانتر به قیمت ۵۰۰ دلار اجرا شود؛ همچنین از کارت گرافیکی استفاده میکند که تنها قادر به تولید ۴۵ فریم بر ثانیه است اما با کمک پردازشهای پسزمینهای و فریمهای ترکیبی خود هدست را قادر به نمایش مطلوب ۹۰ فریم بر ثانیه میکند. با این حال این نوع هدست هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است. در تصویر هدستها همراه با قیمت شروع آن برای ارزانترین گوشی که با Gear VR سازگار است آورده شده است. ارزانترین گوشی سازگار با Gear VR، گلکسی اس ۶ است.
ردیابی موقعیت
این ویژگی برای تمایز میان واقعیت مجازی مبتنی بر موبایل و واقعیت مجازی مبتنی بر رایانه یا کنسول مهم است. هدستهای مبتنی بر موبایل تنها جهت سر کاربر را ردیابی میکنند و با حرکات بدن و یا خم شدن دنیای مجازی نیز همراه با شما حرکت میکند اما دستگاههای پیشرفتهتر با داشتن ویژگی ردیابی موقعیتی خود میتوانند نتایج بهتر و منطقیتری را داشته باشند.
کنترلرهای حرکتی
کنترلرهای حرکتی در دنیای مجازی به شما بیشتر کمک خواهندکرد. Oculus Touch برای Rift و کنترلرهای Vive در این زمینه بسیار خوب عمل میکنند، اگرچه Oculus Touch دارای ارگونومیک و حسگرهای خازنی بهتر است و هنگامیکه انگشت شست یا سبابه خود را حرکت دادید تشخیص میدهد.
این ویژگی نقطه ضعف هدست PlayStation VR بهحساب میآید چون ردیابی و کنترلر حرکتی PSVR بسیار ضعیف است.
هدستهای VR مبتنی بر موبایل هنوز کنترلرهای حرکتی قوی ندارند. Daydream View یک کنترل از راه دور در اختیار دارد که برخی عملکردهای ابتدایی شناسایی حرکت را انجام میدهد، ولی این دستگاه صرفا یک کنترلر دارد و نه دو عدد و بنابراین با این کنترلر نمیتوان حرکت دست در دنیای مجازی را حس کرد.
قیمت کنترلر حرکتی
کنترلر ضعیف PS Move سونی، حدود ۵۰ دلار قیمت دارد. کنترلر قدرتمند Oculus Touch قیمت ۱۹۹ دلار هزینه دارد، درحالیکه کنترلرحرکتی باکیفیت Vive همراه این هدست عرضه می شود.
سامانه ردیابی
هدستهای PSVR و Oculus از حسگرهای مبتنی بر دوربین برای ردیابی هدست و کنترلرهای شما استفاده میکنند، درحالیکه سامانه دوربین Rift بسیار برتر است. خود هدست Rift دارای تنها یک حسگر است وOculus Touch نیز شامل حسگر دوم میباشد و میتوانید حسگر سوم را نیز برای ردیابی ۳۶۰ درجهای واقعی تهیه کنید.
سیستم Lighthous هدست Vive برخلاف روش سیستم ردیابی مبتنی بر دوربین کار میکند. به جای تماشا از هدست و کنترلرها از بیرون، این سیستم شامل دو جعبه قابلاتصال بوده که لیزرهای نامرئی را ارسال میکند؛ فتوحسگرهای روی هدست و کنترلرها از این لیزرها برای تعیین موقعیت خود در محیط استفاده میکنند. همانند یک کشتی که از فانوس دریایی برای مشخص کردن مکان و موقعیت خود استفاده میکند.
قیمت سامانه ردیابی
اگر بخواهید هدست PSVR را خریداری کنید افزون بر کنترلرها، باید برای تهیه حسگر دوربین PS4 پنجاه و پنج دلار بیشتر پرداخت کنید. در حالی که اگر نیاز به ردیابی ۳۶۰ درجهای دارید تنها حسگر سوم Rift را باید تهیه کنید. با این حال توسعهدهندگان بازی رایانهای Oculus Touch بازیها تنها را برای ردیابی ۱۸۰ درجهای طراحی کردهاند.
ردیابی ۳۶۰ درجهای
سه هدست اول این لیست قادر به فراهمکردن ردیابی ۳۶۰ درجهای هستند. اما در کنار نام PSVR وRift یک ستاره قرار داده شده است. ستاره هدست سونی بهخاطر کیفیت ضعیف ردیابی آن است. ستاره Rift به معنای نیاز به وجود حسگر سوم است و هماکنون بازیهای Rift ردیابی ۳۶۰ درجهای را پشتیبانی نمیکند. Vive تنها هدستی است که این ویژگی را همراه با یک کتابخانه محتوا دارد.
مرزهای مقیاس اتاق
Vive ویژگی واقعیت مجازی مقیاس اتاق را برای نخستین بار معرفی کرد. با این هدست میتوانید آزادانه به در اطراف اتاقتان پرسه بزنید و تنها به موانع فیزیکی موجود در اتاق محدود میشوید. برای این منظور به راهی احتیاج است که به دیوار و سایر موانع برخورد نکنید. Vive Chaperone با ایجاد دیوار مجازی که انتهای فضای بازی را به شما نشان میدهد، این مسئله را حل کرده است. Oculus Touch هم ویژگی مشابه به نام Guardian دارد که نسبت به Vive برتری دارد چون بینظمیها را حتی تورفتگی و برآمدگی ناشی ار موانع را نشان میدهد درحالیکه Vive از یک مستطیل برای نشان دادن فضای بازی استفاده میکند.
دوربین داخلی
Vive دارای دوربین جلو است که امکان تماشای سریع محیط اطراف را به شما میدهد. از نظر فنی Gear VR نیز می تواند این عمل را انجام دهد، اما پردازش آن کندتر است.
کنترل از راه دور (ریموت)
با هدف مقایسه میتوان کنترلر همراه Daydream View را ریموت درنظر گرفت. این هدست دارای کنترلر حرکتی کامل نیست و بیشتر یک ریموت-کنترل حرکتی ترکیبی به نظر میرسد. Oculus Rift نیز شامل یک ریموت است.
پشتیبانی از گیم پد
تمامی این هدستها به جز Daydream View از پدهای بازی مرسوم پشتیبانی میکنند.
گیم پد همراه
Oculus Rift شامل یک کنترلر ایکس باکس وان همراه با خود است ولی PSVR دارای گیم پد نیست.
رزولوشن نمایشگر
هدست های واقعیت مجازی موبایل بالاترین رزولوشن را دارند. اما این به معنای تصاویر با کیفیتتر نیست. فرایند پردازش گرافیکی دستگاههای پایه هدستها نقش مهمتری در این زمینه ایفا میکنند. درنتیجه Rift یا Vive بهتر به نظر میرسند. و اگر کارت گرافیک مورد استفاده برای کامپیوتر بازی بهتر باشد، تصویر بهتری خواهید داشت.
نوع نمایشگر
پنلهای نمایشگر OLED و AMOLED تصاویر سایهدار کمتری تولید میکنند که آنها را برای واقعیت مجازی ایدهآلتر میکند.
میدان دید
Vive و Rift دارای وسیعترین میدان دید هستند. هر چه میزان میدان دید (FOV) کمتر باشد، بیشتر میتوان احساس کرد از طریق یک روزنه در حال مشاهده دنیای مجاری هستی؛ هر چه میزان FOV وسیعتر باشد، به بینایی انسان نزدیکتر است. اگرچه هیچکدام از هدستهای واقعیت مجازی امروزی نزدیک به میدان دید ۱۸۰ درجهای انسان نیستند.
رفریش ریت (Refresh rate)
PSVR دارای بالاترین رفرش ریت است که حضور در دنیای مجازی را بهتر القا میکند. این درحالی است که قابلیت هدست موبایل کمتر از ۹۰fps می باشد.
وایرلس
تنها برتری که هدستهای واقعیت مجازی موبایل دارند قابلیت وایرلس آنها است. در صورت تمایل به حرکت همراه با Vive، Rift و PSVR نیاز به کابل بلندی در پشت سر خود دارید.
پشتیبانی از عینک
با هر ۵ هدست واقعیت مجازی میتوانید از عینک در زیر هدست استفاده کنید. با اینکه Rift همراه با عینک خیلی راحت نیست.
تنظیمات فوکوس
البته با Gear VR نیازی به استفاده از عینک نخواهد بود چون این هدست دارای تنظیمات فوکوس است که میتوان تصاویر را با توجه به دید خود تنظیم کرد.
تنظیمات IPD
فاصله بین مردمکی، فضای میان مرکزهای میان دو چشم شما را اندازه میگیرد؛ هدستهایی که چنین قابلیتی دارند، به شما جهت دریافت دید بهتر واقعیت مجازی کمک می کنند.
تنظیمات فاصله چشم از لنز
در هدستهای PSVR و Vive در صورتی که از عینک استفاده کنید امکان تنظیم فاصله لنز از چشم را به شما میدهد. روش اجرای این قابلیت در این دو هدست متفاوت است. با PSVR، لبه به سمت جلو و عقب حرکت کرده تا اندازه تناسب درست را پیدا کند. در Vive، هدست ثابت باقی میماند و لنزها به جلو و عقب حرکت میکنند.
هدفونهای داخلی
Oculus Rift دارای هدست داخلی است که یک محصول ساده و یکپارچه بهشمار میآید.
نرمافزار
نرمافزارهای موجود عامل بسیار مهمی هستند اما اغلب سیستمهای این لیست در شرایط خوبی قرار دارند. Rift دارای برترین کتابخانه محتوا است و Gear VR دارای بهترین انتخابهای محتوا به حساب میآید. Vive هم دارای بهترین انتخاب محتویات و بازیهای ۳۶۰ درجهای و مقیاس اتاق است. کتابخانه Google Daydream در مقایسه با ۱۰۰ بازی Gear VR فقط شامل ۱۲ بازی است.
زمان عرضه
Oculus Rift در ماه مارس عرضه خواهد شد ولی سیستم آن هنوز کامل نیست.
قیمت هدست
اگر دارای یکی از گوشیهای هوشمند هستید، واقعیت مجازی موبایل برایتان ارزانتر تمام میشود.
قیمت کلی
با در نظر گرفتن هدست، دستگاه پایه (رایانه یا کنسول یا گوشی هوشمند)، سیستم ردیابی و کنترلرهای حرکتی، قیمتهای کلی این هدستها در تصویر آورده شده است. Rift به خاطر سیستم به کار برده شده برای ۴۵ فریم در ثانیه از Vive ارزانتر است. Rift و Vive از برترین هدستهای واقعیت مجازی هستند.
منبع: Newatlas