پژوهشگران آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر CSAIL یک سامانهی واقعیت مجازی (VR) طراحی کردهاند که با کمک آن میتوان رباتها را ار راه دور کنترل کنیم. در پروژه از هدست واقعیت مجازی Oculus Rift استفاده شده است. جفری لیپتون (Jeffrey Lipton) نویسندهی اصلی مقاله معتقد است که روزی بتوان رباتها را از راه دور کنترل کنیم. با مجلهی فناوریهای توانافزا و پوشیدنی همراه باشید.
ربات انساننمای Baxter ساخت شرکت Rethink Robotics در این پژوهش به کار گرفته شده. با این حال این سامانهی جدید بر بستر رباتهای دیگر نیز قابل به کارگیری است. این پژوهش به صورت مقاله با همکاری جفری لیپتون و Daniela Rus و Aidan Fay در کنفرانس اخیر سامانهها و رباتهای هوش مصنوعی IEEE/RSJ ارائه شد. به طور کلی دو رویکرد اصلی برای به کارگیری واقعیت مجازی در کنترل از راه دور وجود دارد.
در رویکرد مستقیم، دید کاربر و ربات به صورت مستقیم به یکدیگر مرتبط هستند. کاربر از دنیای واقعیت مجازی بازخورد دریافت میکند. ممکن است این بازخورد تاخیر داشته باشد که باعث سردرد برای کاربر میشود. در حالی که در رویکرد مجازی، کاربر با مدل مجازی ربات سروکار دارد نه خود ربات. سامانهای که در آزمایشگاه CSAIL طراحی شده است میان این دو رویکرد قرار دارد. مشکل تاخیر حل شده است و کاربر به صورت پیوسته از دنیای مجازی بازخورد دریافت میکند. همچنین ارتباط کاربر و ربات به صورت کاملا مجزا نیست. هنگامی که کاربر هدست را بر روی چشم خود قرار میدهد چنین احساسی دارد که در جایگاه ربات Baxter قرار گرفته است و به جای ربات تصمیم میگیرد. سامانه مدل ذهنی مغز (homunculus model) را تقلید میکند. مدل ذهنی مغز اینگونه در نظر گرفته میشود که یک انسان کوچک در مغز ما مسئول فعالیتها و تفکر و مشاهده محیط اطراف است. درحالی که این ایده برای انسان عجیب به نظر میرسد اما برای ربات مدلی مناسب و قابل درک است. تصور کنید در ربات یک انسان در اتاق کنترل مجازی، محیط اطراف ربات را مشاهده میکند و فعالیتهای ربات را کنترل . مدیریت میکند.
در راستای تطبیق حرکتهای واقعی کاربر با دنیای مجازی، فضای واقعی در فضای مجازی تصویر و نگاشت میشود. در سامانههای رایج، از طریق دوربین تصاویر دوبعدی تهیه میشود و سپس از محیط اطراف ربات، مدلسازی سه بعدی انجام میگیرد. در این سامانهی جدید، تنها تصاویر دو بعدی تهیه میشود.
برای آزمایش این سامانه در ابتدا فعالیتهای سادهی بستن پیچ با کنترل از راه دور از طریق ربات انجام شد. این نوع فعالیتها با سرعت بیشتری نسبت به رویکرد مستقیم کنترل، ربات را مدیریت کرد. این نکنه جالب است که کاربران با تجربهی بازی، راحتتر با سامانه کار میکردند و سریع با آن آشنا میشدند.
با مقایسهی سامانهی جدید CSAIL با دیگر سامانهها، عملکرد سامانه و سرعت آن در فعالیتی مانند گرفتن اشیا نسبت به سامانههای دیگر برتری دارد. همچنین پژوهشگران نشان دادند میتوان با این سامانه از فاصله بسیار دور نیز ربات را کنترل کرد. برای نمونه ربات Baxter در MIT از طریق شبکهی بیسیم از هتلی در واشنگتن کنترل شد. این سامانه نقطهی عطفی در ارتباط کاربر با فضای ربات از طریق روشی بصری و تصویری و موثر به شمار میآید.
بیشتر بخوانید:
>>کاربرد فناوری های پوشیدنی واقعیت مجازی در افزایش تحرک بدنی
منبع: robohub
استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجلهی فناوریهای توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.